Senior sejler

Sejlsport for seniorer som har lyst til både sejlads og hygge.

Vi er en lille gruppe jollesejlere, der nyder at være på vandet fra april til november.

Vores dejlige klubhus og Sunds sø danner udgangspunktet for vores aktiviteter.

I Sunds Sejlklub får du

• mulighed for at sejle i en af klubbens 4 Mini 12m, laserjolle eller måske i din egen jolle
  • mulighed for at sejle i klubbens Wayfarer som er en 2-4 mands sejljolle
  •  mulighed for at deltage i vores fælles sejlads 2 gang om ugen i sejlsæsonen. Det er en uforpligtende sejlads, hvor man uge for uge meddeler sin ankomst i Holdsport Aap`en  `
  • Der kræves ingen forudsætninger for at begynde på seniorholdet.

Har du lyst til at se og høre mere så kig ned i Sunds Sejlklub.

Mandag introsejlads kl. 18:00-20:00.

Torsdag fri sejlads kl. 18.00 - 20.00.

Gratis vektorgrafik af Sejlbåd

Træner

Klaus Hausgaard-Olesen
Holdleder
Inge Meedom

Mini 12m

Sejlklubben råder over 4 Mini 12 meter.

Mini 12 meter kan sejles af både handicappede og raske.

Mini 12-Meter er designet af svenskeren Peter Norlin og er en miniatureudgave af 12-meteren, der bruges bl.a. ved Americas Cup.

Mini 12 meteren sejles kun af 1 person. Alle trim snore og hal kan nås fra skipperens position siddende i båden. Den er ikke særlig vægtfølsom, og derfor er det udelukkende taktik og trim, der afgør, hvor hurtigt man sejler.

Bådene ligger sejlklare hele sæsonen ved broen.

Mini 12m

Wayfare

Wayfarer-jollen er konstrueret af Ian Proctor i 1957 og er stadig uovertruffen som sødygtig turjolle og kapsejladsjolle - takket være den stadige udvikling som jollen har gennemgået - således er sidste skud på stammen den nyudviklede Wayfarer World fra 1998.

Wayfareren er indbegrebet af en gedigen 2-4 mands sejljolle med pålidelige sejlegenskaber og sikker manøvredygtighed i al slags vejr. Derfor har jollen i årtier været et populært valg til alle typer af formål.

Med en længde på lige under 16 fod, giver jollen plads til komfortabel sejlads for op til 4 personer. Dens længde sammen med de pålidelige sejlegenskaber sikre, at man hurtigt bliver fortrolig med jollen så der bliver plads til også at nyde sejladsen for besætningen.

Wayfarer

Untitled 3

Laser

Laseren er en jolle designet af Bruce Kirby i 1970. Idéen med laseren var, at den skulle være enkel. Derfor er masten simpelthen to aluminiumsrør, der sættes sammen, hvorefter sejlet trækkes ud over den. Oprindeligt var der intet trim, så det kom an på, hvordan man sejlede, i stedet for hvordan man trimmede jollen. Der er dog senere tilsat lidt trim.

Jollen er stabil og solid, og derfor både en god jolle til den uerfarne. Samtidig er den med de nye trim systemer blevet mere populær.

Udover at laserjollen er enkel og nem at rigge til, kan den også bruges som en familiebåd, i og med, at der er lavet flere forskellige rigge til den samme båd. Standard-riggen sejles af de tungeste over 60 kg. Radial-riggen sejles med en idealvægt på mellem 55-70 kg.

Laser