Stand Up Paddle – SUP

Stand Up Paddle

Denne nye motions form er for alle der kan lide vand og frisk luft.

På grund kursuset lære du de grundlægende teknikker og derefter kan du deltage i vores klub ture eller tage en tur søen rundt på egen hånd inden for klubbens åbningstider.

Vi har spurgt eksperten over alle eksperter om hvad SUP gør for dig og din krop. Her er hans svar:

“SUP er en fantastisk motionsform og træning for hele kroppen i tæt kontakt med naturen.

Det er dig, boardet og havet – og du bestemmer selv, hvor hårdt det skal være. Sporten henvender sig til alle målgrupper, det kræver blot, at du kan svømme og i modsætning til mange andre surf-discipliner er det forholdsvis nemt at lære.

Hvad får du ud så af træning på SUP/Stand Up Paddle?

Her er både mulighed for at ”søndagsmotionere” og træne målrettet – afhængig af temperament og indsats.

Som det første trænes din koordination og balance. Du vil træne din ligevægtsbalance og stabilisering af dine hofter, knæ og ankler. I begyndelsen kan du eventuelt starte med at sidde overskrævs eller stå på knæene.

Dernæst vil du træne din styrke og udholdenhed.

Tager du godt fat med padlebevægelsen, vil du styrketræne til dine store muskelgrupper fra nakke til ben. Særligt din skulder- og armmuskel samt din core – mave og rygmuskler. Dine benmuskler vil ligeledes blive udfordret.

Konditionstræning

Hvis du også vil have kredsløbstræningen med, skal du sørge for, at dine ture bliver på 20-30 min. Du skal øge dit tempo, så du bliver forpustet. Dette er tegnet på, at du træner dit kredsløb og dermed opnår bedre kondition.

Hvis du er uøvet, så gælder det om at gå stille og roligt i gang. I takt med at du mestrer boardet og pagajen og opøver balancen vil smilet komme frem og du vil lede efter – og opsøge udforingerne.”

Mere info:
Christina Christensen
Tlf. 21 75 86 39
Mail. formand@sunds-sejlklub.dk